Sunday 14 July 2013

PENGALAMAN BERNIAGA DI BAZAR RAMADHAN


Sape cakap 'berniaga' ni senang. Tapi bukan senang nak jadi SENANG !

Nak cerita pengalaman masa dulu pernah cuba-cuba meniaga first time di bazar Ramadhan. Lokasi di Bazar Ramadhan Taman Seri Andalas, Klang.

Kisah ni berlaku dua tiga tahun yang lepas. Senang cita, bukan senang nak meniaga di bazar Ramadhan ni. Hati kena kental beb.

Aku dan sorang member sempat meniaga dalam 2 minggu macam tula. Perit. Ingatkan meniaga air senang rupanya susah. Nak pasang khemah petang dekat bazar, tapi dari pagi dah start keja dah.

Kena basuh semua buah dulu. Buah tembikai, buah mangga, buah ambra dan lain2. Kena bancuh air gula. Ingatkan sejam dua dah siap, tapi dari pagi sampai ke petang rupanya.

Wah. Susah jugak rupanya. Lepas tu dekat bazar plak kan, aku dengan member aku ni kira rookie la jugak. Bukan kami dua orang saja yang jual air, ramai lagi orang yang jual air.

Sekejap kena 'psyko' dgn orang depan. Dia pun jual air jugak. Tengok gaya dia macam dah selalu and biase jual air. Hati memang kena KENTAL beb. Sekejap kena psyko, semua main psyko harge.

Terus terang cakap, dah macam pasar borong. Untung sangat ke jual air? Untung la sket, tpi kalau hari hujan rugi la jawabnya.

Sekian, itu pengalaman aku yang pernah meniaga di bazar Ramadhan.

Aku tak pernah menyesal dengan apa yang dah berlaku, mungkin pengalaman itu yang telah menjadikan aku seperti hari ini.

Malah, aku berterima kasih di atas pengalaman yang menjadikan aku lebih matang seperti hari ini :-)


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Perniagaan, Motivasi Diri & Kejayaan

Ilanicious Ads

Ilanicious Ads
Ilanicious sell statement t-shirt for men and women with exclusive and custom made design by Direct To Garment printer. We also have large scale textile printing for wholesale / suppliers with PROMOTIONAL prices. Email now at ilanicious@ymail.com

Blog Lain Yang Menarik

Busuk