Monday 21 January 2013

BELAJAR DARI 'KESILAPAN'

Kesilapan..Kesilapan..Kesilapan..dan terus melakukan K E S I L A P A N !


Tidak mengapa jika sekali sekala kita melakukan KESILAPAN. Lumrah, setiap insan pasti melakukan KESILAPAN.


KESILAPAN mungkin berlaku sekali, mungkin dua kali atau tiga kali, atau mungkin kita tak sedar telah melakukan banyak KESILAPAN berulang kali.

Satu KESILAPAN saja mungkin boleh buat kita jatuh. Satu KESILAPAN mungkin akan menyebabkan kerugian yang besar kepada kita.

Kita boleh dikategorikan cerdik sekiranya berjaya mengelakkan diri dari melakukan KESILAPAN. Atau mungkin kita tidak bernasib baik. Atau kita sendiri yang 'kurang cerdik' kerna terus dan terus melakukan KESILAPAN.

CARA-CARA UNTUK MENGELAKKAN DIRI MELAKUKAN KESILAPAN :-

1) Buat penilaian kelebihan dan kekurangan bagi pilihan yang ingin kita buat.

2) Lihat pilihan atau alternatif lain yang ada, dan bandingkan penilaian kelebihan dan kekurangan bagi pilihan-pilihan tersebut.

Berbalik pula cita pasal aku. Bagi aku, aku akan menyesal sangat-sangat kalau membuat sesuatu keputusan tanpa membuat penilaian yang cukup.

KESILAPAN yang mungkin berlaku will 'COST ME A LOT'. So, berhati-hati lah dalam membuat penilaian kita dan jangan terburu-buru.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Perniagaan, Motivasi Diri & Kejayaan

Ilanicious Ads

Ilanicious Ads
Ilanicious sell statement t-shirt for men and women with exclusive and custom made design by Direct To Garment printer. We also have large scale textile printing for wholesale / suppliers with PROMOTIONAL prices. Email now at ilanicious@ymail.com

Blog Lain Yang Menarik

Busuk